Leveringsvoorwaarden Botex
Leveringsvoorwaarden NETEX
Model leveringsvoorwaarden
Deze model leveringsvoorwaarden zijn overeengekomen met de Consumentenbond. Indien
dit model van toepassing is, kunt u aanspraak maken op de nakomingsgarantieregeling. Dit
houdt in dat in het geval van een geschil een uitspraak van de Geschillencommissie in het
nadeel van een stomerij uitvalt, de stomerij verplicht is de consument schadeloos te stellen.
Algemene Voorwaarden voor Textielreiniging ten behoeve van consumenten
De Algemene Voorwaarden van de Nederlandse Vereniging van Textielreinigers (Netex) zijn
tot stand gekomen in oktober 1994 in overleg met de consumentenbond in het kader van de
Commissie voor consumentenaangelegenheden (CCA) van de Sociaal-Economische Raad.
Wijzigingen in deze voorwaarden kunnen uitsluitend in overleg met de consumentenbond tot
stand komen.
Artikel 1 – Inleidende bepalingen
1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten met betrekking tot
textielreiniging en daarmee direct verband houdende diensten, waarbij als partijen optreden
een consument en een lid van de Nederlandse Vereniging van Textielreinigers Netex
2. Deze voorwaarden zijn van toepassing op activiteiten in Nederland.
3. Nietigheid of vernietigbaarheid van één of meer bepalingen van deze voorwaarden of van
enig beding in een tussen partijen afgesloten overeenkomst laat de werking van de overige
bepalingen van deze voorwaarden of van die overeenkomst onverlet.
Artikel 2 – Definities
In deze voorwaarden wordt verstaan onder:
a. Voorwaarden:
de onderhavige Algemene Voorwaarden;
b. consument:
de natuurlijke persoon niet handelend in de uitoefening van beroep of bedrijf die textiel ter
reiniging aanbiedt;
c. Stomerij:
de wederpartij van de consument, zijnde lid van Netex;
d. Netex-lid:
het bedrijf dat op het moment van het afsluiten van de overeenkomst met de consument als lid
is aangesloten bij Netex;
e. Netex:
Nederlandse Vereniging van Textielreinigers NetexPostbus 10
4060 GA OPHEMERT
f. Geschillencommissie:
Geschillencommissie Textielreiniging
Stichting Geschillencommissies voor consumentenzaken
Postadres:
Postbus 90600
2509 LP DEN HAAG
Bezoekadres:
Bordewijklaan 46, 2e etage
2591 ZR DEN HAAG
Tel.: 070-3105310
Fax: 070-3658814
g. Kostbaarheden:
zaken die niet direct herkenbaar zijn als kostbare zaken doch waarvan desalniettemin de
vervangingswaarde aanmerkelijk hoger is dan mag worden verwacht gezien de
vervangingswaarde van vergelijkbare zaken die bedoeld zijn voor hetzelfde gebruik.
Artikel 3 – Totstandkoming van de overeenkomst
1. De overeenkomst komt tot stand doordat de consument textiel ter reiniging aanbiedt en de
stomerij dit textiel ter reiniging aanneemt.
2. Bij het aangaan van de overeenkomst zal de stomerij:
a. met de consument een duidelijke afspraak maken met betrekking tot de prijs en de
afhaaldatum;
b. aan de consument een ontvangstbewijs afgegeven;
c. de consument wijzen op de toepasselijkheid van deze voorwaarden; de stomerij zal
deze voorwaarden op verzoek van de consument aan hem overhandigen of binnen drie dagen
toesturen.
Artikel 4 – Verplichtingen van de stomerij
1. De stomerij verplicht zich om:
a. de ter reiniging aangeboden zaken te bewaren als goed bewaarder en ter beschikking
van de consument te houden vanaf de hiertoe afgesproken datum;
b. voor de aangeboden zaken een adequate reinigingsmethode te kiezen en om de
reiniging en opmaak van de aangeboden zaken vakkundig uit te voeren.
2. Bij de keuze van een adequate behandelingsmethode voor een aangeboden zaak en bij de
uitvoering van die behandelingsmethode mag de stomerij in beginsel afgaan op de juistheid
van aan die zaken gehechte etiketten die informatie bieden over de samenstelling en/of
behandelingswijze van de aangeboden zaak.
3. De stomerij is niet gehouden een aangeboden zaak te reinigen of anderszins te
behandelen, indien het de stomerij bij redelijk onderzoek duidelijk is dat reiniging van de
betrokken zaak met behulp van de aan de stomerij ter beschikking staande methode en
middelen niet mogelijk is, of een ernstig risico tot beschadiging van de betrokken zaak zou
inhouden. In dat geval zal de stomerij de betrokken zaak aan de consument teruggeven zonder
dat de consument gehouden is de bedongen prijs te betalen, voor zover die prijs betrekking
had op de behandeling van de onbehandelde zaak.
Artikel 5 – Verplichtingen van de consument
De consument verplicht zich om:
a. de stomerij bij het aangaan van een overeenkomst die betrekking heeft op het reinigen
van één of meer kostbaarheden die niet als zodanig herkenbaar zijn expliciet te wijzen op het
kostbare karakter van de ter reiniging aangeboden zaken;
b. de aangeboden zaken af te halen op de afgesproken datum of uiterlijk binnen veertien
dagen na die datum.
Artikel 6 – Aansprakelijkheid stomerij
1. De stomerij staat in voor zorgvuldige bewaring, vakkundige behandeling en tijdige ter
beschikking stelling van de aangeboden zaken.
2. Tenzij de stomerij bij vakkundige beschouwing de hieronder onder a tot en met d
genoemde omstandigheden had behoren op te merken en schade ten gevolge daarvan in
redelijkheid had kunnen vermijden, kunnen de stomerij niet worden toegerekend:
a. beschadigingen van zaken voor zover die beschadiging het gevolg is van:
* bij de behandeling van de betrokken zaken gebruikelijk optredende slijtage en/of krimp;
* eigen gebrek van de beschadigde zaak, waaronder begrepen geringe sterkte, weeffouten,
onvoldoende lusvastheid van poolweefsel, onvoldoende echtheid van kleurstoffen, aantasting
door bij het verven of bedrukken gebruikte chemicaliën of door aanwezige verzwarings-,
appreteer- of impregneermiddelen, ondeugdelijke confectie (bijvoorbeeld te kort inslaan van
zomen en naden), de inwerking van tijdens het gebruik in de zaak geraakte stoffen,
aanwezigheid van niet-roestvaste metalen voorwerpen aan de zaak;
b. beschadiging van zaken voor zover die beschadiging het gevolg is van een aan de
stomerij niet toe te rekenen onbekendheid van de samenstelling van de aangeboden zaak, het
geen onder meer in beginsel het geval is bij onjuiste, onvolledige of onleesbare etikettering,
alsmede bij etikettering of materiaalaanduiding op een niet zichtbare plaats;
c. schade die het gevolg is van voorwerpen in of aan de zaken, alsmede de schade
ontstaan als gevolg van verlies of beschadiging van knopen, gespen, ritssluitingen, rubber
belegsels en geplakte ceintuurs, welke zich aan de te behandelen zaak bevinden;
d. onvolledige reiniging en/of onvolledige verwijdering van vlekken, indien met
gebruikmaking van de in de bedrijfstak gebruikelijk beschikbare reinigingsmethode en –
middelen de aan de aangeboden zaak aanwezige vervuiling niet zonder beschadiging te
verwijderen is.
3. De stomerij is gehouden om bij toerekenbare tekortkomingen aan de consument
eventueel geleden schade te vergoeden, echter niet tot een hoger bedrag dan de waarde van de
vermiste of door beschadiging niet meer voor normaal gebruik geschikte zaak. Als ‘waarde’
wordt in dit verband verstaan de aankoopwaarde van de zaak onder aftrek van zoveel als
redelijk is bij wijze van afschrijving voor de gebruiksduur van die zaak. Bij kostbaarheden die
niet als zodanig zijn aangeboden en door de stomerij niet redelijkerwijs als zodanig behoefden
te worden herkend, zal bij de vaststelling van het aankoopbedrag uitgegaan worden van de
normale waarde van een vergelijkbaar gebruiksartikel. In geval van partiële behandeling, dat
wil zeggen als een onderdeel van een samengestelde zaak in behandeling is gegeven, wordt
voor de berekening van de schadevergoeding slechts de aankoopwaarde van het in
behandeling gegeven onderdeel als uitgangspunt genomen.
Artikel 7 – Aflevering en betaling
1. De stomerij is gerechtigd de haar aangeboden zaak af te geven aan de toonder van het
ontvangstbewijs.
2. Teruggave van de zaken aan de consument geschiedt slechts tegen contante betaling,
tenzij anders is overeengekomen.
3. Wanneer er sprake is van wanbetaling door de consument en wanneer de termijn als
bedoeld in artikel 5 sub b van deze voorwaarden is verstreken, komen alle kosten die de
stomerij in redelijkheid moet maken voor het bewaren van de zaken en voor de invordering
van de haar toekomende bedragen alsmede de wettelijke verschuldigde rente voor rekening
van de consument.
4. Vermissing of beschadiging van de aangeboden zaak kan de stomerij niet worden
toegerekend, indien de aangeboden zaak niet aan de consument kan worden teruggegeven
binnen een termijn van één jaar vanaf de tussen de consument en de stomerij afgesproken
afhaaldatum voor de betrokken zaak, vanwege wanbetaling door de consument of omdat de
consument de aangeboden zaak niet heeft afgehaald.
5. De consument is verplicht de stomerij zo spoedig mogelijk in kennis te stellen van het
ontvangen van zaken die niet zijn eigendommen zijn. De consument zal deze zaken ter
beschikking van de stomerij houden.
Artikel 8 – Klachten
1. Klachten over beschadiging of onjuiste behandeling van zaken dienen door de consument
schriftelijk ter kennis van de stomerij te worden gebracht binnen drie weken na teruggave van
die zaken. Hierbij dient de consument, bijvoorbeeld door toning van een door de stomerij op
de behandelde zaak aangebracht merkteken, aan te tonen dat de betrokken zaak door de
stomerij is behandeld.
2. Een zaak wordt geacht te zijn vermist, indien de stomerij de consument ervan op de
hoogte heeft gebracht de vermissing te erkennen, of indien een termijn van één week is
verstreken nadat de zaak door de consument als vermist is opgegeven, zonder dat de zaak aan
de consument is teruggegeven.
3. Bij reclames zowel ten aanzien van vermissing als van beschadiging of onjuiste
behandeling van zaken dient de consument op verzoek van de stomerij alle gegevens omtrent
die zaak te verstrekken die redelijkerwijs nodig kunnen worden geacht om tot een
bevredigende oplossing te kunnen geraken. Indien mogelijk zal de consument opgaven
verstrekken van de prijs waarvoor de desbetreffende zaak is gekocht.
4. De stomerij verplicht zich ten aanzien van bij haar ingediende klachten met betrekking tot
beschadiging of onjuiste behandeling van zaken haar standpunt schriftelijk aan de consument
kenbaar te maken binnen drie weken na het indienen van de klacht.
Artikel 9 – Geschillen
1. Geschillen tussen de consument en de stomerij over de totstandkoming of uitvoering van
de overeenkomst kunnen door de consument worden voorgelegd aan de Geschillencommissie.
2. Een geschil wordt door de Geschillencommissie slechts in behandeling genomen, indien
de consument zijn klacht eerst aan de stomerij heeft voorgelegd. Uiterlijk drie maanden nadat
de klacht aan de stomerij is voorgelegd, dient het geschil schriftelijk bij de
Geschillencommissie aanhangig te worden gemaakt.
3. Wanneer de consument een geschil voorlegt aan de Geschillencommissie, is de stomerij
aan deze keuze gehouden.
4. De Geschillencommissie doet uitspraak onder voorwaarden zoals deze zijn vastgelegd in
het reglement van de Geschillencommissie. De beslissingen van de Geschillencommissie
geschieden bij wege van bindend advies. Voor de behandeling van een geschil is een
vergoeding verschuldigd.
5. Alle overeenkomsten waarop deze voorwaarden van toepassing zijn verklaard, zullen
onderworpen zijn aan Nederlands recht.
Artikel 10 – Nakomingsgarantie
Netex garandeert de nakoming door de stomerij van haar uit deze voorwaarden of uitdoening
van geschillen op basis van deze voorwaarden voortvloeiende verplichtingen. Deze
garantstelling door Netex is beperkt tot een totaal bedrag van € 2268,90 (exclusief BTW) per
kalenderjaar.